EUGEN

A TISZAMENTE KULTÚRÁLIS, KÖZÉRDEKŰ MONITORA - Kulturni, javni monitor Potiskog regiona

Urbán Gábor:


Készitsünk működő hajómodellt !

 

Nemcsak a minden újért hevülő fiatalok hanem a gyerekkorukat visszaálmodó apák, nagyapák is gyakran kezükbe veszik a hajómodellezés szerszámait, amikoris néhány fadarabból, árkus papirból, vászonból együtt alkotják meg azokat a miniatűr remekműveket, melyek elvarázsolják a letűnt idők romantikáját vagy éppen bizonyitják korunk technikai fejlettségét.

rotation_of_img_0512.jpg

Fehér vitorlákkal vagy füstölgő kéményekkel több ezer hajóval találkozhattunk a történelem során, -melyik gyerek ne álmodna ilyenről-, ugyanakkor a glisserek is nap mint nap feltűnnek környezetünkben.

rotation_of_img_0510.jpg

Az idő mulandó. Fából vagy agyagból, kőbe vésve vagy fémből készült próbálkozások évezredeken át voltak. A hajók szép lassan viszont eltűnőben vannak, de hála az egyre jobb méretarányos hajóterveknek , amit már a királyi bizottságok tudós tagjai felsőbb utasitásra sem tudtak jól „leolvasni"-a mai kor fiatalsága viszont szivvel-lélekkel veszi kézbe a megmunkálásra váró faanyagot és figyelemmel kiséri a tanár szigorú utasitásait.

rotation_of_img_0508.jpg

Bár, Horváth Attila, az AERO-modellező klubb elnöke-vezetője elmondásában ez a szigor egyáltalán nem létezik, talán abból a szempontból igen, hogy a modellező ifjúságot meg kell tanittatni a műszaki gondolkodásmódra vagy éppen az alapvető fizikai tulajdonságokra, mellyel egy hajó vagy repülő rendelkezik. Ez után már gyerekjáték a kreativitás. Erre is törekednek, maguk épitenek szinte mindent.

rotation_of_img_0509.jpg

 Ha már a kreativitásnál tartunk, Ön szerint hány százalék a kreativitás-tudás és hány százalék a kézügyesség?

img_0511.jpg

Ezek megitélésem szerint fele-fele arányban vannak, mert, aki nem kreativ, az csak másolni tud. Ez éppen olyan, mint a művészetben vagy festészetben, valaki csak másol, kopiroz vagy pedig önállóan is tud valami sajátságosat, egyedit alkotni.

rotation_of_img_2524.jpg

Tudni véljük azt, hogy a hajómodellek igen sokba kerülnek. Ez tényleg igy van? Anyagilag mennyire éri meg akár hobbi szinten is késziteni ezeket a remekműveket?

img_2525.jpg

Való igaz feltevése, hogy a modellezés  eme formája sokba kerül, éppen azért mert a technika fejlődésével és a kreativságunk zálogaként olyan működő modellek jönnek ki műhelyünkből, melyek már-már legkorszerűbb csúcstechnológiával és távirányitással rendelkeznek. Olyan technológiák is vannak, melyek az iparban még széles körben sem jelentek meg. A világban jelen lévő mogul cégek igy próbálják ki -mondhatni rajtunk, modellezőkön keresztül is-azokat a technológiai újitásokat, vivmányokat melyek a közeljövőben tesztelések folyamán majd megjelennek autók, motrok, különböző alkatrészek elemeként. Noha van pár modellünk, ami már gyári készitésű-mondja Attila, de azokból nagyon kevés van.

 

img_2522.jpg

Ami az árukat illeti, Kina is ugyanúgy gyárt jó minőségű alkatrészeket, csak harmad áron. Ezeket mi, a szegényebb réteg, szintén jól tudjuk hasznositani.

 img_2529.jpg

Ami viszont a terveket, ötleteket illeti, azokat már Amerikából szerezzük be. Ezen az úton most indultunk meg minthogy ott gyártják a legjobb, leggyorsabb hajókat is. Igy most ezek készitésével, tanulmányozásával kisérletezünk állandóan. Ezt az irányvonalat követjük. Vannak kapcsolataink az ottani modellezőkkel , akik már világszinvonalon, világcsúcsokat döntenek vagy tartanak vagy a körül modelleznek. Mondhatni, hogy heti kapcsolatban vagyunk velük. A gyorsasági hajókkészitésben viszont Amerika után mi vagyunk a legjobbak. Fejlődni tudunk csak mint minden esetben, itt is a pénztelenség dominál .

 img_2558.jpg

Hány tagot számlál a modellező klub?

img_2553.jpg

Több mint harmincan vagyunk, de gyakorlatilag, aki napi aktivitást folytat a klubban, az jóval kevesebb , körülbelül ennek a fele. Általában hétvégeken hazajönnek külföldről vagy vidékről, akik dolgoznak esetleg tanulnak, vagy idősebb modellezők , felnőttek. Ekkor nagyon szép létszám össze szokott jönni.

rotation_of_img_2551.jpg

A modellekkel versenyekre járnak vagy hobbi szinten készitik csak őket?

img_2518.jpg

Teljes mértékben hobbi szinten van egyelőre, versenyképesek akkor tudnánk lenni, ha sokkal több pénzünk lenne . Egyedül a városi önkormányzat támogat bennünket. Ami versenyképessé tudná tenné a modellezést, ahhoz donátorokat kellene találni, igy viszont mégcsak nemzetközi szintre sem tudunk fejlődni, mert nálunk nincs gyorsasági csónak verseny klubb szinten, mint pl. Magyarországon.

Viszont találkozókra , kiállitásokra annál inkább járunk . Ha sikerül elkapnunk a szinházat akkor november folyamán egy nagyszabású kiállitást fogunk rendezni makkett meg kisvasút bemutatót is tartunk. Ez már -remélhetőleg- nemzetközi jellegű lesz. Meghivtunk Romániából és Magyarországról is modellezőket.

img_2519.jpg

...és ez is a jó a modellezésben, hogy készitője nem horgonyoz le első modelljénél, hanem mindig újit, fejleszt, próbálkozik, megmutatkozik .

rotation_of_img_2633.jpg

Mert régi tapasztalat, hogy a közös öröm kétszeres öröm...


Ajde , da pravimo maket brodića !


Mladi ljudi kao i njihovi očevi i deke koji su zainteresovane za sve novo, mnogo puta uzimaju alatke za pravljenje maketa, i od raznih drveta, papira, tkanina naprave skoro na eks remek dela a koji su nekad bili romantične igračke a sad su već tehnički omogućeni projeti.

Belim jedrilima i odžake sa dimom kao i više hiljada brodovima smo se našli preko istorije, i koji klinac ne bi dremao to, ali i gliseri skoro svaki dan  se pojave .

Vreme prođe. Od drveta, glina, metala kao i klesanjem u kamen probali su drevni ljudi da prave razne makete. Ali zahvaljujuci veoma dobrim skicama naši mladi su veoma učtivo snalaze sa drvenim materijalima prateći uputstva profesora.

Mada po rečima predsednika-vođe AERO Kluba Senta, Atile Horvat uopšte nije primetljiv ovaj stroženost samo što mlade treba podučavati na drugačije mišljenje tj. na osnovne tehničke probleme i fizičke karakteristike jednoga brodića ili aeroplana. Posle sve ovoga kreativnost je već očekivan. Oni sve sami grade.

Ako baš pričamo o kreativnošću, po Vašem mišljenju procentualno kolko je kreativitet-znanje i kolko je ručna veština?

Mislim, da ovi su tačno pola pola stoje, jer onaj ko nije kreativan, samo kopira, to je isto kao i u slikarstvu, u umetnostću da neko samo kopira a neko baš samostalno može da napravi nešto jedinstveno.

Znamo, da to veoma skupo izađu ovi miniaturni maketi. Jel to je stvarno istinski?

Da ! Ova forma modelijerstva je stvarno skupa baš zato što većinom od tih elektroničkih alata su vrhovna tehnologija. Mnoge fabrike baš preko nas, isprobaju ove buduće tehnologije, a koji će biti delovi motora u autima na primer. I mi imamo par primeraka od tih fabričkih napravljenih modela,- kaže Atila.

Mogu da kažem, da ako uzmemo cene ovih, Kinejska država pravi i dosta kvalitativnih stvari samo u jednotrećinskoj prodajnoj ceni. To, mi, kao siromašna naslaga možemo bez brige koristiti jer cene su ipak  dostupne.

A što se tiče projekte, to  nabavimo iz Amerike. Sada smo locirali ovim putem, jer tamo prave najbolje i najbrže modele tih brodića, glisera. Imamo dosta  veze sa pripadnicima tamošnjim klubovima a koji su svetski prvaci u tome. I mi možemo naravno da se razvijemo, ali kao u ostalim stvarima i ovde samo i jedino pare su dominantne.

Koliko članova imate ?

Skoro trideset smo. Faktički, oni koji su svaki dan aktivni možda polovinu, ali kad dolazi kraj nedelje, kad stignu iz inostranstva stariji modelijeri, radnici ili školarci onda smo većinom tu.

Sa ovim modelima idete na takmičenje?

Na žalost ne. Zasad samo je na nivou hobija. Ako bismo mogli da idemo na raznih takmičenja, za to treba da savladamo parama . Sad jedino od Opštinske Uprave dobijemo po nešto donaciju. Nemamo veze sa donatorima, entuzijalcima modelijerstva, tako da  ne možemo ni da pristignemo na međunarodni nivo, i to jedino preko, kod mađara ima.

Ali naravno na razne izložbe, sastanke idemo. Planiramo da dobijemo pozorište od grada gde bismo mogli održati međunarodnu izložbu ovih maketa, i malih željeznica. Pozvali smo naše kolege iz Rumunije, iz Mađarske.

I to je dobro u modelijerstvu, da kreator ne  stane posle svojim prvim radom nego uvek proba nešto drugo, pokaže i razvije.

Stara izreka, da je zajednički duh duplo uživanje.





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 55
Tegnapi: 60
Heti: 236
Havi: 171
Össz.: 488 353

Látogatottság növelés
Oldal: Készitsünk működő hajómodellt !-Ajde da pravimo maket brodića!
EUGEN - © 2008 - 2024 - eugen.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »