Zentán, a Tópart Helyi Közösség nagytermében, 2009. január 22-én nagyon nagy érdeklődést követett a még tavaly decemberben bevezetett közlekedési törvény részleteiben való ismertetése a helyi Autó Motoros Klub valamint Dževat Ademi dipl.ing és Gojković Andrija közlekedési rendőr hasznos információival, a rendőrség részéről.
A néha már-már rigorózus és abszurdnak tűnő büntetések mellett azért még akad ember, aki komolyan is veszi a közlekedési szabályok betartását, nemkülönben azon technikai újitásokat, amelyek szükségszerűnek bizonyulnak egy európai úniós ország számára, igy az ehhez a formához közeledő Szerbia számára is.
Az eddigi kimutatások azt bizonyitják, hogy a legtöbb balesetet a gyorshajtás , a cserbenhagyásos gázolás és ittas vezetés okozta. Minden esetre közös érdek a balesetmentes vezetés, közlekedés. Ennek érdekében be kell tartanunk ezeket a törvényeket, legfőképpen azt, hogy járműveink korrekt technikai állapotban legyenek.
Az új törvény szerint a techikai átvizsgálást csak felhatalmazott személy végezheti, akinek hivatalos licensze van ennek a munkának elvégzésére. A kontrollt számitógépek vezérlik majd, melyek központilag a rendőrség szerverére lesznek kapcsolva. Az ott ülő hivatalos személy fogja véglegesiteni, ha mindent rendben talál.
A gyalogosok részére is vannak újitások.
Az úttesten való átszaladás bűntettje mellett, most már csakis a kijelölt gyalogátkelőhelyen mehetnek át . Ha viszont a hivatalos rendőri szerv megfogja azon, hogy mobiltelefont használ,vagy mindkét fülön zenét hallgat, -megbünteti.
Ugyanigy a 12 évnél alacsonyabb korosztályú gyerekeket sem szabad a forgalomba engedni biciklin sem egyedül sem szülői „felügyelettel".
A kétkerekű motoros járművel közlekedőknek most szabványos bukósisakot kell hordaniuk, fejüket rendesen rögzitve, az eddigi bányász-sisak helyett nem beszélve a jármű technikai felszereltségéről, akár motorbicikli, akár bicikli esetében(első lámpa, hátsó-piros lámpa, macskaszem, duda vagy csengő, biciklizár, első , hátsó fékek és tökéletes jármű).
Az informativ előadás talán egyik legvitatottabb része a fluoreszkáló mellény kérdése volt. Mikor és hogy használjuk. Ezen mellények meghatározott tipusjellel vannak ellátva, igy fontos, az is, hol vesszük meg. A kinai üzletek kinálata ennek nem megfelelő, akár milyen olcsón is akarjuk megoldani.
Használatuk pedig a törvény által eképp javallott:
-Autónkban kéznél legyen, amint kiszállunk, rögtön vegyük fel. De ugyanigy, ha a rendőri szerv embere ellenőrzést tart, nem szabad kiszállni autónkból, hanem utasitásra , amit kérnek tőlünk, kiadni a nyitott ablakon. Ha egyébb ellenőrző vizsgálatot is kér a rendőr, és kiszállit bennünket, NE FELEJTSÜK EL FELVENNI A SÁRGA, FLUORESCENS MELLÉNYT mert noha egy rendőri ellenőrzés van, de ekkor is ugyanazok a szabályok vonatkoznak a forgalomban résztvevőknek!
A sok-sok újitás mellett bevezették az azonnali börtönbüntetést ill.büntetőpontokat és a vezetői engedély megvonását.
A hivatalos szervek kérik a lakosokat, hogy tartsák tiszteletben mindezeket a törvényeket, mert decemberi bevezetésük óta a mai nappal óriási mértékben csökkent a gyorshajtók száma és az általuk okozott balesetek.
Most már csak az lenne a legfontosabb, ha az iskolákban hasonló figyelemfelkeltő előadások megszervezését szorgalmaznák a tanintézmények igazgatói, mert lássuk be, nincs annál szörnyűbb, amikor halva látjuk gyerekünket, mely balesetet akár közvetlenül, akár közvetett úton okozott akár információ hiány vagy csak egyszerűen figyelmetlenség miatt.
22.januara 2010. godine u Senti je bio održana tribina o novinama o zakonu o bezbednosti u saobraćaju u prostorijama Mesne Zajednice „Topart".
Još u prošlom mesecu uvedenom zakonu dali stručnog saveta dipl.ing.Ademi kao Auto Moto Klub i Gojković Andrija saobraćajni policijski službenik od strane senćanske policije.
U novom zakonu , što reguliše i sama Evropska Unija tako i naša država, imaće dosta tehničkih novina, što će biti neophodna za oporavak o bezbednosti i što baš dosta ljudi i poštuje.
Dosadašnje cifre dokazuju, da najveće nezgode prouzrokuju brzinska i vožnja pod uticajem alkohola.
Za svaki slučaj, zajednički interes je vožnja i saobraćajni promet bez nezgode. Prema tome, treba da se držimo ovih zakona, a najpre to da naših vozila budu u korektnom tehničkom stanju.
Prema novom zakonu, tehnički pregled može da izvrši samo odgovarajuće lice sa licencom prema ovom poslu. Kontrolu će vršiti kompjuteri, a oni će biti uključeni na centralni server policije , gde će se izvršiti konačna kontrola prema svih segmenta tehničkih pregleda jednog vozila.
Ima novina i za pešake.
Trčanje preko druma smatra se kao prekršaj i naravno, kažnjava se. Ali pored toga pešake, koje koriste zebru, trotoar, i ako se vidi da pešač koristi mobilni telefon i upotrebljava na oba uva slušalice za audio, isto će biti kažnjen.
Kažnjava se i lice ispod 12 godina, ako će koristiti ulični promet sa biciklom ili bez ili sa roditeljem.
Korisnicima motornih vozila obavezno je nošnja standardizirane, homologovane, zaštitne kacige . Dosadašnje nošenje rudarske kacige je protivzakonit. Naravno kao motor tako i bicikl treba da bude u odličnom tehničkom stanju, tj. prednja lampa, zadnja crvena lampa, zvono, kočnice i mačje oko.
U informativnom predavanju možda najosporavnija tema bila je upotreba svetloodbojnog prsluka. Mada u kineskim prodavnicama se može kupiti istih, ali na žalost, oni neće smatrati standardnim, jer prsluk će imati određenu oznaku, a što će policajac sigurno kontrolisati.
Korišćenje istih smatra se na takav način, što će vozač obezbediti u vozilu da bude uvek u ruci, a kad treba izaći iz kola odmah treba da se obuče. Ako organ policije zaustavi kola putem saobraćajne kontrole, lepo i na fini način treba da sednemo i preko otvorenog prozora auta sve , što traži, treba dati. Ako eventualno zamoli vozača da izađe iz kola, nemojmo zaboraviti da odmah obučemo u prsluk jer bez toga od onda će već smatrati da kršimo zakon.
Pored mnogobrojnih kaznenih odredba uveli su rigorozne kazne u okviru oduzimanja vozačke dozvole, kao i kaznenih poena i pritvora.
Predstavnici zvaničnih organa zamoljavaju građane i učesnike saobraćaja da se strihtno drže prema uputstvima novog zakona o saobraćaju jer posle 12.decembra uvođenja istog, znatno je smanjen broj brzinske vožnje te je manja i nesreća na putevima .
Sad samo fali još od toga, da pomoćem direktora školskih ustanova organizuju sličnih primedbi o vezi kresa, jer nije sve jedno, kad vidimo deteta mrtvog ma bilo da su oni prouzrokovali nesreću ili neko drugi na primer zbog jedne nepažnje.