- Elszaporodtak a balesetek, melyeket figyelmetlenül közlekedők okoznak. Sajnos, ezeknek a levét általában a gyerekek, fiatalok isszák meg. Gyakran belekerülnek olyan szituációkba, ahol maguk ezen balesetek okozói, pl. az ittas vagy a drog alatt való vezetés. Ugyanakkor a gyalogos közlekedésben is okozhatnak balesetet, nem odafigyeléssel vagy egyébb formában.
Mondjon erről pár mondatot.
A kiskorúak, amikor részt vesznek a forgalomban, nem tudják az alapvető szabályokat, nem ismerik a közlekedési jeleket, nem tudják az elsőbbséget megadni, az úton közlekedni és ebből kifolyólag közlekedési balesetek vannak.
Szeretném elérni, ha bevezetnék az iskolákba a közlekedést, mint tantárgyat. Annak idején , amikor még mi is jártunk az általánosba, volt egy minimális kresz oktatás, meg bicikli verseny is, de az lassan kihalt. Azóta semmilyen szinten nincs ill. ami van, az meg nem foglalkoztat minden gyereket csak , aki intenziven érdeklődik. Ez egy nagyon nagy hiba.
Ez nem menne bele az átlagba, hanem fakultativ szinten lenne jelen, viszont a gyerekeknek adna egy ismeretet a biztonságos közlekedésről , a közlekedési jelek megismeréséről, hogyan kell részt venni a forgalomban, heti két órában szépen át lehetne adni mindezt.
Ahogy észrevettem, a szülőket ez nem foglalkoztatja. Amikor elküldik a gyerekeket boltba vagy edzésre és nem kisérik őket, hogy figyelnék azt, hogy a gyerekük egyáltalán hogyan vesz részt a közlekedésben , hogyan használják a kerékpárutat, villanyrendőrön, zebrán hogy megy át, megáll-e a stopp-nál , lámpa vagy fék van e a biciklin,...-a szülőket ez egyáltalán nem érdekli.
Sok esetben szoktam előadásokat tartani , évente egyszer (!), ami nagyon minimális és siralmas, az általános iskolákban, gimnáziumban, egészségügyben, közgazdasági középiskolában, a gyerekek elmondják, panaszkodják azt sajnos, hogy a szülők mint mondanak otthon ezzel kapcsolatban. Tanitom őket, hogy bukósisakot hordjonak, amikor kismotorra ülnek, olyan válaszokat kapok, hogy: „ nekem apukám azt mondta otthon, hogy az hülyeség, ne tedd fel, nyugodtan büntessenek meg". Ilyen hozzáállással nem lehet hozzáfogni semmihez ! Aki ilyet mond a gyerekének, igy áll hozzá, azt a szülőt egyáltalán nem is érdekli, mi történik a gyerekével.
- Miért lenne szükséges bevezetni az iskolákban a kresz oktatását ill.ezen szabályok ismertetését? A tanintézmények igazgatói és tanárai mennyire nyitottak ez ügyben?
Minthogy eddig nem mozdultak ilyen téren, azt lehet mondani, hogy egyáltalán nem nyitottak semmilyen téren sem. Azon az egy évi előadáson ott vannak fizikálisan (muszájból), néha még kérdeznek is, de még annyi érdeklődés sincs, mint a diákok részéről, pedig nekik kellene a legjobb példát mutatni a diákoknak, ha már otthonról, a szülők részéről is ekkora ellenállás mutatkozik.
-Na és a diákok..vagy a szülők..milyen szinten érdekli őket mindez?
A szülők hozzáállása szintén nulla, a diákok pedig nagyon is érdeklődnek. Amikor elmegyek előadást tartani, nem mereven adom elő, hogy rajtam a fejző, meg egyet fújok a sipommal, hanem játékosan, amire tudnak reagálni, kérdeznek, kommunikálnak, és ez jó !
-Nincs annál rosszabb, ha halva lát egy rendőr kisgyereket vagy tinédzsert. Hogyan éli meg mindezt? Mennyire tud megmaradni rendőr és mennyire érző ember?
Sajnos a 12 év alatt, mialatt dolgozok, mint közlekedési rendőr nagyon sok balesetet láttam fiatal, kiskorú áldozattal és attól szörnyűbb nincs, mivelhogy én is szülő vagyok. A szülők is már akkor reagálnak rá, amikor a baj megtörténik. Látható..előtte nem tesznek semmit, utána meg már késő.
Miből adódnak ezek a balesetek?
Általában abból, hogy a kerékpár nincs kivilágitva, nem használják a kerékpárutat és apszolútt nem tudnak közlekedni, nem ismerik a közlekedési jeleket, a kötelező stop-táblánál nem állnak meg, fogalmuk nincs milyen veszélyek lehetnek a táblák és szabályok nem betartásakor, nem adják meg az elsőbbséget, stb., tehát abszolútt nulla az ismeretük a kiskorúaknak a közlekedésben.
- Mondana azért pár pozitivumot, az emberek hogyan viszonyuljonak a rendőrség néha szó szerinti áldozatos munkájához? „Szolgálunk és védünk"..szokták mondani. Megbizhatunk-e a rendőrség munkájában ezek után is?
A rendőrök mindig úgy esnek ki, hogy rosszak, vagy beszedik a pénzt az emberektől.
A rendőr nem bir valakit megbüntetni, ha az a személy betart minden előirást, meg az alapvető szabályokat. Nincs nagy elvárásunk a biciklisektől sem, csak annyi , hogy lámpa legyen, elő a fehér, hátul a piros, meg használják a bicikli utat. Amelyik biciklis ezt igy betartja, az biztos, hogy nincs is megbüntetve. Ugyanigy az autósoknál, ott sem kérünk sokat,..az új törvény szerint most a lámpát éjjel-nappal kell használni, biztonsági öv, ne hajtsonak gyorsan, fluorescens mellény, forgalmi engedély és egyébb dokumentáció kéznél legyen, az alapvető kresz szabályokat meg egy autósnak mindenképpen kell ismerni.
Az új törvényben több minden technikai dolog még nem megoldott, pl. az egészségügyi láda kérdése sem.
Nem szeretném a rendőrség munkáját vagy a forgalmi rendőröket negativan illetni, minthogy nem is érdemlik meg, de lehetnek-e túlkapások ilyen téren?
Rendőri túlkapások Zentán nincsenek. Korrekt közlekedési rendőrök dolgoznak és valóban szolgálunk, és ahol kell, ott védünk ! Éppen az van, hogy néha nagyon sokat elnézünk, tolerálunk, többet is mint kellene. Pl.megtörtént az is, hogy jó párszor elengedtem az embert ugyanazzal a hibával, természetesen figyelmeztetve, hogy még egyszer ne forduljon elő és javitsa ki, utána sajnos meg kellett büntetnem. Most én vagyok a legnagyobb ellensége. Igy viszonyulnak egyes emberek a rendőrökhöz, a végtelenségig nem lehet senkit sem elengedni, ha nem ér nekik semmit sem, a szép szó.
Milyen újitásokat látna elő, ami nincs benne az új törvényben?
Akár Zentát akár a környező falvakat figyelembe véve lenne elég sok, de , ami nélkülözhetetlen lenne, az a fekvőrendőrök megléte, melyekből sajnos nagyon gyéren van.
Azért is forszirozom, hogy a fiatalok egy alapvető tudást szerezzenek a közelkedésben, mivelhogy ez nincs. Addig, ameddig nem kötelesek B- kategóriára vizsgázni, nem is tanulnak ilyeneket. Sajnos, a forgalomba igy, tudás nélkül mennek ki, igy közlekednek és ebből van a legnagyobb probléma.
Az új törény úgy látja elő, hogy 12 éves kor alatt nem vehetnek részt a forgalomban, sem egyedül sem szülővel.
Ez igy igaz, csak az iskolai zónákban. Viszont ilyen, mégcsak hasonló, Zentán sajnos nincs. Nagyobb városokban ez mind kötelező dolog, ott odafigyelnek a városvezetők minderre...Itt nem is forszirozzák a dolgot. Valahogy ez is úgy van, hogy amig nem történik komoly közlekedési baleset, amely megrengetné ezt a kisvárost, addig nem is csinálnak nagy ügyet belőle illetékesek. De az alapfokú tudás, a forgalmi jelek ismerete és betartása valamint a bicikli utak használata mindenképpen jó lenne, mindaddig, amig az iskolai zónák nincsenek.
Az első lépéseket megtettem. Vállalom a heti két órás előadásokat, de ugyanigy az autó motoros iskolák és szervezetek valamint egyébb személyek is partnerségükről adtak biztositékot e nemes ügyben. Akár egy helyben topogok, akár megyek tovább ebben a témakörben-én már örülök neki, hogy ezzel is egy alapkövet tettem le biztonságunk és a rendőrség jobb megitélése érdekében!
Znatno su povećane nesreće na putevima, što prouzrokovaju ljudi sa svojim nepažnjom. Ovo na žalost trpe mladi, tinejdžeri. Situaciju uglavnom oni prouzrokuju, pod uticajem alkohola ili droge. No, i u pešačkom prometu može da prouzrokuju dosta nezgoda nepažnjom ili u drugoj formi.
Maloletnici, izlazeći u promet, ne znaju osnovnih propisa, ne znaju saobraćajnih znakova, ne znaju da daju prvenstvo, kretanje na trotoaru je očajno, i zbog toga ima dosta problema.
Želeo bi postići, da uvedu u školama saobraćaj, kao nastavni predmet.
U ondašnje vreme, kad smo i mi išli u osnovnu školu, imali smo minimalnu nastavu kresa kao i takmičenje biciklom, ali i to sa vremenom izumirao. Odonda ni na kom nivou nema, a ono što baš ima, deca intenzivno baš ne interesuju za ovo. To je jedna veoma velika greška.
Naravno ovaj predmet ne bi ušao u prosek, nego samo na fakultativnom nivou bi dao jedno osnovno znanje klincima o bezbednosnom saobraćaju, o znanju saobraćajnim znakovima i kako treba da ulazimo u promet, to u dva školskog časa lepo bismo mogli predavati.
Kako sam primetio, roditelje uopšte to ne interesuje. Kad pošalju svoje dete u prodavnicu ili na neki trening i ne prate ih, ne gledaju to, kako ulazi svoje dete u bilo kakav promet na putevima u gradu, da ne koriste znakove, niti znaju znakove, kako koriste biciklističku stazu, za šta služi semafor, ili kako treba poštovati tablu STOP ili zebru, ili pak to, da bicikl da li ima kočnice, prednju lampu i crvenu lampu...
Mnogim slučajevima držim razna predavanja, samo jednom godišnje (!), u osnovnim i srednjim školama, što znači da je minimalno i bedno, a deca tuže roditelje, šta sve kažu oko toga.
Učim ih, da uvek nose na glavi kacigu, da to privezaju kako treba, kad koriste motorno vozilo i dobijem takve odgovore na primer da..moj otac je rekao da je to bezveze stvar i neka me kazni policajac..
To nije ponašanje! Onaj, ko tako nešto kaže svom detetu, ni ne zna, šta radi.
Zašto bi bilo potrebno uvesti u školama obuku kresa i upoznavanja ovih zakona? Direktori školskih ustanova i profesori, učitelji koliko su zainteresovani u ovome?
Dosad nisu se uopšte reagovali na ovu temu, može se reći da uopšte nisu zainteresovani ni na kakav način. Kad imamo ono godišnje predavanje, tamo su fizikalno, ponekad i pitaju neke stvari, ali ni tolko interesovanja nemaju kao deca, no oni treba da pokažu neki primer, ugled, ako već deca ne dobiju to preko njihovih roditelja.
A učenici..ili roditelji..na kakvim nivou su zainteresovani?
Odnos roditelja prema ovome jednako sa nulom, a učenici bas imaju neki afinitet za to. Kad idem na predavanje, nisam onaj po ponašanju, koji samo negativnost zrači, niti duvam zviždaljku, nego na slobodan i konforan način, igramo sa tim temom, na koji oni mogu reagovati, dosta često i me pitaju, komuniciraju i to je dobro !
Nema od toga lošeg, ako jedan saobraćajni policajac vidi smrtnog tinejdžera. Kako može da preživi sve to, kolko može da ostane policajac a kolko osećajan čovek ?
Na žalost, otkad radim kao saobraćajni policajac od 12 godina unazad, video sam mnogih nesreća, sa puno mladih žrtava, a nema od toga strahovitog, pošto sam i ja roditelj. A roditelji samo onda reaguju na to, kad već ima problem. Pre toga ne rade ništa a posle je već kasno.
Od kakvih činjenica se dešavanju ove nezgode?
Od toga, da bicikl nema odgovarajuće osvetljenje, ne koriste bilicklističku stazu, ne znaju znakove, od STOP table ne zaustave, pojma nemaju kakvih opasnosti ima na putevima, ako se ne poštuje sve ovo, dakle znanja uopšte nemaju.
Da li biste mogli reći par stvari o vezi ponašanja ljudi u društvu, kako da se odnose prema zvaničnicima policije? Služimo i branimo..kaže izreka. Da li možemo i dalje poverovati u radu policije?
Jednog policajca uvek smatraju da je loš i samo su zato da prikupe para. To nije tačno ! Policajac ne može da kazni onog, koji održi svih osnovnih propisa . A nemamo ni puno očekivanja od korisnicima bicikli, samo toliko da bar onih osnovnih stvari, kao što su prednja i zadnja lampa, kočnica, da koriste stazu. Onaj, koji to održi, sigurno neće biti kažnjen. A isto tako i kod korisnika automobila. Prema novom zakonu treba koristiti svetlo i danju i noću, kaiš, da voze oprezno, fluorescentni prsluk, vozačka dozvola sa ostalom dokumentacijom u ruci, a osnovno što treba da znaju putem kresa i ovako i onako treba da zna jedan vozač.
U novom zakonu još nema adekvatnog regulisanja kutije prve pomoći na primer. Da li je moguće na primer prekoračenje svoga prava jednog policajca, dakle preterivanje, izgred?
Ovih , bar u senti nema. Mogu da kažem, mnogo smo korektni i uistinu služimo i branimo tamo gde treba, gde ima potrebe za to. Baš je to u pitanju, da mnogo tolerišemo, više nego i treba. Desilo se i to, da sam zaustavio više puta jednog čoveka, koji je imao nekih markantnih problema, a posle morao sam već da kaznim, jer nije popravio ovih stvari. A sad ja sam najveći neprijatelj ovome. Ima i takvo ponašanje , na žalost prema policiji.
Kakvih novina biste predvideli , što su izostavili iz ovog novog zakona?
Bilo da gledam Sentu ili sela oko grada, imao bi puno štošta, što bi bilo neophodan, na primer ležećih policajca, što jedva ima grad.
Zato i forsiram, da mladi dobiju jedno osnovno znanje u saobraćaju, jer uistinu to ni nema. Dotle dok nemaju uslov da polažu ispit B-kategorije, ni ne uče takvo nešto. Na žalost, u promet tako idu i od toga ima najveći problem.
U novom zakonu piše, da deca ispod 12 godina ne može da idu u promet ni sa roditeljem na primer sa biciklom.
Jeste, to je tačno, samo u školskim zonama. Mada to, a ni slično u Senti na žalost nema. U većim gradovima to je već neka obaveza, tamo gradski oci paze na ovo, a ovde niti forsiraju niti bilo šta. Nekako se to čini tako, da dokle se ne desi neki ozbiljan saobraćajni udes, na što bi zvaničnici pripazili, dotle neće biti ovde ništa od toga. Ali jedno osnovno znanje, poznavanje i poštenje saobraćajnih znakova kao i korišćenje biciklističke staze u svakome slučaju bi bilo poželjno, dok nemaju školskih zona.
Prve korake sam već učinio. Primam ovaj dvosatni posao u prosveti, ali ovako i pored mene stoje i autoškole, institucije kao i neka lica, koja su me učvrstili u svoje partnerstvo u ovom plemenitoj stvari. Bilo da stojim u jednom mestu ili hodam dalje u ovoj temi, veoma sam radostan, da sam stavio jedan osnovni kamen sudeći prema policiji po sigurnošću !